KALENDARIUM W ROKU SZKOLNYM 2017/ 2018

 

 maj

 

SZKOLNE ECHO CZERWIEŃSKIEJ PODSTAWÓWKI

Z KULTURĄ ZA PAN BRAT

     Czy pamiętamy jeszcze czym jest kaligrafia, kto z nas kreśli litery z mozołem tak, aby każda z nich była smukła i piękna? W dobie komputerów powoli do lamusa odchodzą pisane ręcznie dokumenty, listy, pamiętniki. W zamożnych krajach uczniowie nie noszą do szkoły zeszytów i długopisów – korzystają z tabletów. W jednym z krajów skandynawskich eksperymentalnie zaprzestano nawet nauki pisania uczniów klas pierwszych – poznają tylko druk. I choć to znak czasu, to jednak my postawiliśmy na KALIGRAFIĘ. Paradoksalnie najlepsi są tutaj uczniowie klas pierwszych. To właśnie im najbardziej zależy na pięknym piśmie, dla niektórych każda literka jest wyzwaniem, a jej właściwe połączenie z inną często wymaga wielu ćwiczeń. Jak wiemy: TRENING CZYNI MISTRZA. Do konkursu mógł przystąpić każdy. Zadania choć różne – sprowadzały się do pięknego pisania i właściwego rozmieszczenia tekstu na stronie. Najłatwiej było odwzorować litery pisane, nieco więcej trudności sprawiło przepisanie liter, wyrazów i zdań z druku. Nasze obserwacje pokazały, że największym „pomocnikiem” okazał się język, który u niektórych kreślił w powietrzu to samo, co ołówek na papierze. Cieszymy się, że do kolejnego etapu zakwalifikowała się prawie 20-o osobowa gromada pierwszaków.

     Słowo pisane stało się elementem dziedzictwa kulturowego. Dziś spotykamy się z nim w muzeach, bibliotekach, salach wystawowych. W konfrontacji z wynalazkami cywilizacyjnymi kultura przez wielkie „K” często stoi na przegranej pozycji. Z pomocą przychodzą cykle zajęć oraz różnego rodzaju działania, które mają za zadanie przybliżyć i pozwolić zrozumieć wspomniane dziedzictwo. Uczniowie klas Ia i Ib odbyli cykl lekcji, na których mówili o kulturze szeroko rozumianej – począwszy od kultury osobistej poprzez tę, którą spotykamy w galeriach, muzeach, salach koncertowych, kinach i teatrach. Swoistym podsumowaniem i sprawdzianem zdobytej wiedzy były warsztaty przeprowadzone w bibliotece miejskiej w Czerwieńsku pod hasłem SPOTKANIE Z KULTURĄ. „Wędrówka” po albumach, przewodnikach, zdjęciach, przedrukach, choć nie była wyczerpująca, to jednak wymagała skupienia i uwagi. Przechodząc od teorii do praktyki – klasa Ib przygotowała przedstawienie teatralne pt. „Dobro wygrywa”. W przygotowaniu kostiumów, rekwizytów i scenografii pomogli rodzice, reżyserię powierzono dzieciom, które w pracowały w grupach. Tym, którzy nie czują w sobie talentu aktorskiego, powierzono rolę narratorów, charakteryzatorów itp. I choć niełatwo zmienić salę lekcyjną w teatr, to jednak wszyscy mieli poczucie, że właśnie tak się stało.

     Dobrą praktyką naszej szkoły jest tzw. minimum kulturalne. Dzięki jego realizacji każdy uczeń odwiedza przynajmniej raz w roku kino, teatr, filharmonię. Dbamy także o to, aby w programie wycieczek szkolnych (w miarę możliwości) znalazła się wizyta w muzeum.

POZNAĆ I ZROZUMIEĆ OTACZAJACY NAS ŚWIAT PRZYRODY

     Takie założenie leży u podstaw całej edukacji. Mozolna praca uczniów wyposaża ich w wiedzę, która staje się punktem wyjścia do działania, tworzenia, ulepszania, zmieniani…. Ciągle jednak pojawia się wrażenie, iż wiedza nie zawsze staje się cnotą. Popatrzmy na degradację środowiska, bezmyślne zaśmiecanie przyrody, bestialstwo wobec zwierząt. Być może czas na refleksje przychodzi zbyt późno, ale na pewno okazją do nich jest corocznie obchodzony Dzień Ziemi. Pamiętaliśmy o tym podczas godzin wychowawczych, prezentacji i pogadanek. Klasa Ic zrobiła Ziemi prezent – posadziła drzewko oraz zawiesiła budkę lęgową dla ptaków przygotowaną przez jednego z tatusiów. Dzieci w związku z Dniem Zwierząt Laboratoryjnych (24 IV) zorganizowały kampanię informacyjną. Przygotowały ulotki, w których prosiły dorosłych, aby kupowali kosmetyki z symbolami informującymi, że nie były testowane na zwierzętach. Jednym z elementów obchodów Dnia Ziemi w naszej szkole była wizyta niezwykłych gości. Przybyły do nas z opiekunem – miłośnikiem zwierząt, biologiem. Z zapartym tchem oglądaliśmy egzotyczne dla nas owady, pajęczaki, płazy i gady. Najważniejsze jednak podczas tej niecodziennej lekcji było przesłanie, iż w przyrodzie każda najmniejsza istota ma swoje zadanie do spełnienia. Trudno przypisywać jednoznacznie niektórym gatunkom, że są one szkodnikami. Może tak być z punktu widzenia człowieka, ale nie w kontekście wszystkich ekosystemów. To co dla wielu z nas wydaje się być niebezpieczne ze strony zwierząt, okazuje się być ich zwykła reakcją na zagrożenie. Mamy nadzieję, że nasze działania skupione wokół Dnia Ziemi staną się impulsem do jej poszanowania nie tylko od święta.

LEKCJE OBYWATELSTWA

     Każdego roku w maju zadaję swoim uczniom dość trudne pytanie: „Co to znaczy być patriotą?”. Na przestrzeni wielu lat odpowiedzi bywały różne – mądre, zaskakujące, złe. Kiedy i w tym roku zapytałam o to moich pierwszoklasistów – byłam zbudowana dojrzałością ich odpowiedzi. Dziecięcym słownictwem mówili o miłości do ojczyzny, posługiwaniu się ”ładnym” językiem polskim, o zachowaniu podczas śpiewania hymnu, o zdejmowaniu czapki w miejscach gdzie jest godło, ale także o tym, że powinniśmy pamiętać o Polsce, gdy wyjedziemy za granicę, o znajomości historii Polski, słuchaniu pieśni patriotycznych, a nawet o poszanowaniu zabytków i przyrody polskiej. Prawda, że takich odpowiedzi nie powstydziłby się niejeden dorosły? To wspaniałe, iż od najmłodszych lat uczymy dzieci postaw patriotycznych. Chcąc oddać cześć tym, którzy przelali krew za Ojczyznę oraz uczcić Święto Flagi i Święto Konstytucji 3-go Maja uczniowie klas młodszych wybrali się pod Pomnik Wdzięczności w Czerwieńsku. Klasa Ib była świadkiem oficjalnej części uroczystości patriotycznej odbywającej się w Liceum w Czerwieńsku, a nasza szkolna delegacja wzięła udział w uroczystościach gminnych. Narodowy Dzień Zwycięstwa to stosunkowe nowe święto majowe (liczy sobie zaledwie 3 lata) uchwalone przez sejm RP 24 maja 2015r. W Polsce obchodzimy je 8 maja. Upamiętnia zakończenie II Wojny Światowej w Europie. Z tej okazji Jednostka Wojskowa w Czerwieńsku zorganizowała dzień otwarty. Uczniowie klas IV c i IV b mieli okazję bliżej poznać sprzęt bojowy, umundurowanie i uzbrojenie współczesnego żołnierza polskiego. Pokazy nowoczesnego sprzętu połączone były z próbami strzeleckimi pod okiem wykwalifikowanej kadry. Na gości czekała kuchnia polowa z grochówką. Na krótką lekcję historii zaproszono zwiedzających do sali tradycji. Sądzimy, iż takie wielowymiarowe świętowanie jest najlepszą lekcją historii dla młodego pokolenia i powodem do szczerej radości z faktu, iż możemy żyć w suwerennym kraju.

     Szczególną lekcję obywatelstwa i praworządności odebrała klasa IIIc, która miała okazję uczestniczyć w zaimprowizowanej rozprawie sądowej w Zielonej Górze. Prawdziwa sala rozpraw, ława oskarżonych, sędzia, oskarżyciel i obrońca w togach, świadkowie – to wszystko pokazało powagę miejsca. Oskarżenie dotyczyło kradzieży zabawki w sklepie. Po przesłuchaniu stron zapadł wyrok. Po rozprawie w rozmowie z sędzią uczniowie dowiedzieli się na czym polega praca tej instytucji, jak przygotowywane i prowadzone są rozprawy, kim jest prokurator, a kim adwokat. Najważniejszą jednak informacją dla dzieci była ta, iż to właśnie sąd jest instytucją, która przesądza o winie lub niewinności oraz, że każdy obywatel jest równy wobec prawa, na straży którego stoi Konstytucja Rzeczpospolitej Polski.

Beata Kaszewska

 

 

WRÓĆ DO KALENDARIUM