KALENDARIUM W ROKU SZKOLNYM 2018/ 2019

 

 październik

SZKOLNE ECHO CZERWIEŃSKIEJ PODSTWÓWKI

Zmęczeni upalnym latem dość chętnie i szybko wpadliśmy w tryby machiny szkolnej. Sprawnie pobraliśmy podręczniki i ćwiczenia, zapoznaliśmy się z wymaganiami na poszczególnych przedmiotach i wyruszyliśmy na wędrówkę w świat umiejętności, wiedzy i aktywności.

Jesteśmy Polakami…

Rozpoczynający się rok szkolny w sposób szczególny akcentował będzie jedno z najdonośniejszych wydarzeń w dziejach naszego kraju jakim było odzyskanie niepodległości. Okazją do refleksji nad tożsamością narodową było zapewne spotkanie z „Przedwiośniem” Stefana Żeromskiego w ramach Narodowego Czytania odbywającego się co roku pod patronatem pary prezydenckiej. Wydarzenie rozpoczęliśmy od prezentacji postaci autora. Potem nastąpiła „burza mózgów”. Jak grad padały pomysły na miejsca i okoliczności, w których można czytać i dlaczego warto to robić. Po krótkiej przerwie wysłuchaliśmy fragmentów lektury.

Wielką ucztą dla widzów i słuchaczy oraz wycieczką w przeszłość ojczyzny okazał się niezwykły koncert symfoniczny zorganizowany w Filharmonii Zielonogórskiej z okazji 100-u lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Uczestniczyli w nim uczniowie klas VI -tych i IV-tych i choć odbiór muzyki poważnej w tym wieku nie jest łatwy, to uczniowie byli pod wrażeniem koncertu.

Podobne odczucia miały klasy VII-e, które obejrzały spektakl pt. „Balladyna” Juliusza Słowackiego. Obok przesłania samej sztuki, że w życiu nie da się uciec od odpowiedzialności, warto pamiętać, iż „Balladyna” to dzieło wielkiego Polaka, wszak wszyscy wiemy, że cyt. „Słowacki wielkim poetą był”.

Nie mniejszy entuzjazm wśród uczniów klas VII-ych i VIII-ych zapanował po obejrzeniu na ekranie kina filmu „Dywizjon 303. Historia prawdziwa.” I choć uczniom trudno zdefiniować słowo patriotyzm, to bez wahania mówili, że dumni są z naszych bohaterów i cyt. „pokazaliśmy, co potrafią Polacy”.

Okazją do upamiętnienia i oddania czci bohaterom - powstańcom była akcja BohaterOn. Projekt wysyłania kartek miał za zadanie uhonorować uczestników Powstania Warszawskiego i zadbać o edukację historyczną młodego pokolenia. Każdy z uczniów klasy IVc, IVb, VIIIa i IIa wysłał pocztówkę z podziękowaniami dla Powstańców. Nietrudno domyśleć się jak wiele znaczył ten gest dla garstki żyjących jeszcze uczestników tego zrywu. Z drugiej strony była to doskonała lekcja szacunku, o który dzisiaj niełatwo.

Tak niewiele, a zarazem tak wiele akcentów dotyczących historii naszego kraju stało się cegiełką, która buduje atmosferę pamięci o tym, że 100-o lat temu odzyskaliśmy upragnioną niepodległość.

Nauka poza murami szkoły – czemu nie?

Okazję do zadowolenia i naukowej przygody miały klasy IV-e i V-te, które w ramach projektu ŚWIAT NAUKI wzięły udział w zajęciach przyrodniczych w Centrum Keplera i Centrum Przyrodniczym w Zielonej Górze. Był to kolejny krok rozpoczynający wyprawę do świata wiedzy zdobywanej poprzez doświadczenia i działanie.

Dopełnieniem doświadczeń przyrodniczych klas II-ich i III-ej okazała się wizyta w ogrodzie botanicznym w Zielonej Górze. Ileż może być tych klonów, a ile gatunków sosny i świerków? Czy owady naprawdę mają hotele? Czy daniel to imię, czy może zwierzę? Na te i inne pytania odpowiadaliśmy sobie podczas wędrówki po ogrodzie. Taka lekcja pozwala ukazać uczniom różnorodność i złożoność świata przyrody oraz rozbudza ciekawość poznawczą.

„Historia w plenerze” – takie zajęcia odbyła klasa VIIIb. Wycieczka śladami zabytków Zielonej Góry, uświadomiła uczniom jak niewiele wiemy o naszych małych ojczyznach. Wychowawca zapowiedział, że to dopiero początek dostrzegania tego co wokół nas jest na wyciagnięcie ręki, bo przecież jak mówi przysłowie „ Cudze chwalicie – swego nie znacie”.

Szkoła, z której uczniowie nie chcą wracać – oto marzenie wszystkich pedagogów. Do takiej właśnie „zielonej szkoły” na kilka dni do pobliskiego Przylepu wybrała się klasa Va. Główny przedmiot – jazda konna, dodatkowy – pielęgnacja konia, zajęcia pozalekcyjne – zwiedzanie okolic Zielonej Góry i dobra zabawa.   Nauczycielki – instruktorki były bardzo wymagające, ale nawet najtrudniejsze chwile przesłaniała przyjaźń z koniem. Nietrudno domyśleć się, że czas upływał nieubłaganie, a moment rozstania był dla wszystkich bardzo trudny i nikt nie wstydził się łez. Nie było ocen i cenzurek, ale każdy wyniósł dla siebie tyle ile chciał i od niego zależy ile z tego doświadczenia wykorzysta w codziennym życiu.

Od wielu lat realizujemy programy promujące czytelnictwo i zainteresowanie książką. Rodzice, dziadkowie, starsi koledzy czytają uczniom swoje ulubione bajki, baśnie i wiersze. Rzadko zastanawiamy się kto stoi za nazwiskiem autora, ilustratora, redaktora. Klasy II-e miały okazję, aby dowiedzieć się co dzieje się zanim książka trafi do rąk czytelnika. Od spaceru i wycieczki do bajeczki – tak o swojej pracy mówiła początkująca poetka Irena Raszka. Talent i wyobraźnia – oto największe atuty ilustratora – mówiła pani Maria Raszka autorka ilustracji. Na zakończenie zajęć zyskaliśmy niezwykłą możliwość wykonania ilustracji do kolejnej książki autorki. Być może w księgarni znajdziemy książkę z wykonaną przez siebie ilustracją.

Z bezpieczeństwem za pan brat

Na stałe w kalendarz imprez naszej szkoły wpisał się TYDZIEŃ DLA BEZPIECZEŃSTWA – tym razem przypadł on na 24-28 września . Słowo „bezpieczeństwo” w tych dniach odmienialiśmy przez wszystkie przypadki i rozumieliśmy je wieloaspektowo – bezpieczeństwo na drodze, w szkole, domu, na placu zabaw i w sieci. Postawiliśmy na praktyczne działanie – stąd wycieczki wokół szkoły, egzaminy z przekraczania jezdni, czy znajomości znaków drogowych. Na lekcjach odgrywaliśmy scenki, w których pokazywaliśmy jak zachować się w sytuacjach trudnych, jak mówić NIE, jak bezpiecznie spędzać czas wolny. Mieliśmy okazję obserwować jak udzielić pierwszej pomocy. Uczyliśmy się co zrobić, gdy zobaczymy wypadek, pożar, kiedy dzieje się coś złego, jak prowadzić rozmowy ze służbami specjalnymi, czy wreszcie jak bezpiecznie ewakuować się ze szkoły podczas alarmu. W ocenie Dyrektora szkoły nasze zachowanie staje się z każdym rokiem bardziej świadome i poprawne. W czwartek wszyscy przynieśliśmy do szkoły elementy odblaskowe. Okazuje się, że nie tylko nas chronią, ale są estetycznym dodatkiem do stroju uczniowskiego. W dobie wszechobecnych multimediów nie zabrakło edukacji, która miała nam uświadomić jak bezpiecznie poruszać się w sieci, aby nie wpaść w jej niebezpieczne zakamarki. Wiele refleksji wywołał profilaktyczny spektakl teatralny przygotowany przez uczniów pt. „Rozprawa”, którego celem była przestroga przed fonoholizmem. Bogaty w działania tydzień zakończył konkurs plastyczny. Zrobiliśmy wiele – teraz od nas samych zależy, czy zdobytą wiedzę wykorzystamy w praktyce.

Początek roku szkolnego 2018/2019 okazał się bardzo aktywny. Ważne, aby takim pozostał. Przed nami kolejne wydarzenia i inicjatywy, które obok nauki stają się niezwykle ważnym elementem życia szkoły.

                                                                                                       Beata Kaszewska

 

WRÓĆ DO KALENDARIUM