KALENDARIUM W ROKU SZKOLNYM 2018/ 2019

 

 maj

SZKOLNE ECHO CZERWIEŃSKIEJ PODSTAWÓWKI

„ Dziecko je mało, bardzo mało, wiele, bardzo wiele, zależnie od mechanizmu wzrostu. Krzywa wagi daje wzniesienia powolne lub nagłe, niekiedy w ciągu miesięcy się nie zmienia. Jest nieubłagana w swej konsekwencji: podczas niedyspozycji dziecko w ciągu paru dni traci, w ciągu następnych dni tyleż zyskuje, zgodnie z wewnętrznym nakazem, który głosi: „tyle, a nie więcej“. (…) Zasada: dziecko powinno jeść tyle, ile chce, ani mniej, ani więcej”.

Janusz Korczak

Szkoła od kuchni

Na łamach gazety pisaliśmy o wielu dziedzinach i aspektach pracy naszej szkoły. Dzisiaj postanowiliśmy zajrzeć do miejsca, które nie zawsze kojarzy się z nauką, a mianowicie do… kuchni. W dobie bardzo modnego ostatnio cateringowego organizowania posiłków dla uczniów, nasza placówka pozostała w tym zakresie tradycyjna. Tradycyjna, co wcale nie wyklucza jakości i nowoczesności, a nawet więcej – łączy w sobie to, co najlepsze.

Każdego dnia na długiej przerwie w okienku wita nas uśmiechnięta szefowa kuchni – pani Ania. Jednak zanim okienko otworzy się, w pocie czoła pracują jeszcze panie: Basia i Sylwestra, które siekają, panierują, miksują, smażą, gotują, ubijają, w końcu serwują pyszne posiłki - każdego dnia niemal 200 pysznych porcji dla uczniów i kadry. Nad prawidłowym jadłospisem, przestrzeganiem przepisów internetowej mogą sprawdzić, co jadły ich pociechy. Grupy dzieci ze świetlicy zjadają obiad zaraz po swoich lekcjach, a pozostali na przerwach – pomaga to unikać tłoku w stołówce. Staramy się zwracać uwagę na savoir – vivre, bo jak powiedział Epiktet: (…) W czasie uczty nie opowiadaj, jak należy jeść, lecz jedz, jak należy (…).

W imieniu wszystkich korzystających z obiadów, dziękujemy obsłudze kuchni za ich codzienne starania.

KLIMATYCZNA KLASA

Uczniowie klasy II c są studentami Uniwersytetu Dzieci. W tym roku realizowali projekt „Klimatyczna Klasa”. W ramach tego projektu, poszukiwali odpowiedzi na następujące pytania: Dlaczego na Ziemi jest coraz cieplej?; Skąd się biorą orkany?; Co porosty mówią o jakości powietrza?; Czy samochody ogrzewają miasta? Jaką rolę odgrywają drzewa w mieście?; Jak z butelek powstają bluzy polarowe? Tym samym zbogacili swoją wiedzę na temat zagrożeń, jakie niesie rozwój cywilizacji. Uczestniczyli w zajęciach warsztatowych, projektowali, wykonywali doświadczenia. Uczyli się tego, w jaki sposób dbać o naszą planetę, która boryka się z coraz większymi problemami, postępującą degradacją. Wprojekcie współuczestniczyli rodzice. Jednym z końcowych etapów było wykonanie prac z tak zwanych odpadów oraz spotkanie z władzami miasta. Burmistrz, pan Piotr Iwanus znalazł czas, by przyjąć dzieci i wysłuchać tego, co mają do powiedzenia. Podzieliły się wiedzą na temat działań, które warto podejmować, aby chronić klimat i łagodzić procesy, które go zmieniają. Studenci wręczyli gospodarzowi wazonik wraz z kwiatkiem wykonanym z plastikowych butelek oraz z pisemnym zobowiązaniem do działań, dzięki którym skutki niekorzystnych zmian klimatycznych zmniejszą się.

Uczniowie klasy II c wzięli też udział w ogólnopolskim konkursie plastycznym zorganizowanym przez Fundację Tworzymy Kraków. Zaprosili oni w „Podróż wyobraźnią w przyszłość”. Dzieci przygotowały prace plastyczne „Moja miejscowość za 100 lat”. Praca Emilii Bojarskiej i Natalii Żurek znalazły się w gronie „Zwycięzców Wyróżnionych”. Ich dzieła w formie cyfrowej zostaną zamknięte w Kapsule Czasu. One zaś same otrzymały certyfikaty potwierdzające zarchiwizowanie prac. Kapsuła będzie otwierana za: 10, 25, 50, 75 i 100 lat. Za każdym razem nastąpi porównanie z teraźniejszością wizji przedstawionych wyobraźnią uczestników.      

B.K i I.M.

 

WRÓĆ DO KALENDARIUM

fgfg